ÖZEL HASTANELERİN REKLAM FAALİYETLERİNDEKİ SINIRLAMALAR
- Berkay Özdemir
- 30 Eyl 2022
- 3 dakikada okunur
Reklam Nedir?
6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un “Ticari reklam” başlıklı 61. maddesine göre;
10.01.2015 tarih ve 29232 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği’nin “Ticari reklam” başlıklı 4. maddesine göre;
Aynı Yönetmeliğin 7. maddesine göre;
HEKİMLERE İLİŞKİN SINIRLAMALAR
1219 sayılı Tababet ve Şuabatı San’atların Tarzı İcrasına Dair Kanun’un 24. maddesine göre;
6023 sayılı Türk Tabipleri Birliği Kanunu’nun 28. maddesine göre;
19.2.1960 tarih ve 10436 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Tıbbi Deontoloji Nizamnamesi’nin 8, 9 ve 39. maddelerine göre;
Hekimlik Meslek Etiği Kuralları’nın “Ticari Amaç ve Reklam Yasağı” başlıklı 11. maddesine göre;
27.3.2002 tarih ve 24708 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Özel Hastaneler Yönetmeliği’nin “Bilgilendirme ve Tanıtım” başlıklı 60. maddesine göre;
SAĞLIK KURULUŞLARINA İLİŞKİN SINIRLAMALAR
Özel hastaneler; yanıltıcı, talep yaratıcı ve haksız rekabete konu olmayacak şekilde tanıtım yapabilir.
Özel hastaneler; yanıltıcı, abartı olmayacak ve yanlış bilgi içermeyecek şekilde sağlığı koruyucu ve geliştirici tanıtım yapabilir.
Özel hastaneler; hizmet alanları ve sunulacak hizmetlerde toplumu bilgilendirecek şekilde tanıtım yapabilir.
Talep Yaratma Kavramı
Danıştay 10. Daire E.2010/8338 ve K.2010/8346 sayılı kararda; “…davacı şirkete ait internet sitesi görünümünde yer alan ifadelerin belirtilen mevzuat hükümleri çerçevesinde reklam olarak değerlendirilip, değerlendirilmeyeceği hususunun özel bilgi birikimiyle mümkün olduğundan….. bu yönde bir bilirkişi incelemesi yaptırılmaksızın davanın reddi yolunda verilen kararda hukuki isabet görülmemektedir… sayılı kararın bozulmasına” şeklindeki kararı iş bu dava konusu idari işlemin iptali istemimizde dikkate alınmalıdır.” denilmektedir.
Kaldı ki; değerlendirme yapılırken ilanda ticari bir talep yaratama amacı olsa dahi, o tanıtım, toplum sağlığının menfaatine, doğru, sağlığı koruyucu ve geliştirici nitelikteyse talep yaratma hususu bu oranda göz ardı edilmelidir. Örneğin yeni bir teknolojisinin tanıtılması, Türkiye’de ilk defa yapılan bir ameliyatın anlatılması vs. Özetle; talep yaratıcılık unsuru aldatıcı veya yanıltıcı ise yasak olmalıdır.
AYAKTA TEŞHİS VE TEDAVİ YAPILAN ÖZEL SAĞLIK KURULUŞLARINA İLİŞKİN SINIRLAMALAR
15.2.2008 tarih ve 26788 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Ayakta Teşhis ve Tedavi Yapılan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmeliğin “Bilgilendirme ve Tanıtım” başlıklı 29. maddesine göre;
Konuya ilişkin bir de Sağlık Bakanlığı genelgesi mevcuttur. 15.08.2013 tarih ve 2013/15 sayılı bu genelgeye ulaşmak için: https://dosyamerkez.saglik.gov.tr/Eklenti/4234,2013-15-ozel-saglik-kuruluslarinin-bilgilendirme-ve-tanitim-faaliyetleripdf.pdf?0
MÜEYYİDELER
4 kurum tarafından verilebilecek ceza vardır:
Sağlık Bakanlığı tarafından; a. Özel Hastaneler Yönetmeliği ve Ayakta Teşhis ve Tedavi Yapılan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmeliği hükümlerine göre uyarı ve faaliyet durdurma. ÖHY 60 ve 60/A maddelerine aykırılık halinde mesul müdür 3 kez uyarılır, 1 yıl içinde 4. kez uyarmada 2 gün, 5. kez uyarmada 5 gün süreyle acil sağlık hizmetleri dışında faaliyetler durdurulur. ATT 29 ve 30 maddelerine aykırılık halinde mesul müdür 3 kez uyarılır, 1 yıl içinde 4. kez uyarmada 2 gün, 5. kez uyarmada 5 gün süreyle sağlık kuruluşunun faaliyetleri durdurulur.
Ticaret Bakanlığı tarafından; a. Durdurma: Reklam Kurulu tarafından yapılacak inceleme ve değerlendirme neticesinde mevzuata aykırı olduğuna karar verilen bir reklamın yayınının durdurulmasıdır. Kurul, hukuka aykırı reklam uygulamasına son verilmesiyle, aykırılığın ortadan kalkacağına kanaat getirirse, ilgililerden sadece reklamın durdurulmasını talep edebilmektedir. b. Aynı Yöntemle Düzeltme: Kanunda yer alan “aynı yöntemle düzeltme” ibaresi ile ifade edilenin ne olduğu açık bir şekilde belirtilmemekle birlikte, uygulamadan hukuka aykırı bir reklamın tüketiciler üzerinde oluşturduğu olumsuz etkilerin ortadan kaldırılarak reklam yapılmadan önceki hale getirilmesi anlaşılmaktadır. Örneğin aldatıcı reklamın düzletilerek yayınlanması… c. Para Cezası: Reklam Kurulu, mevzuata aykırı olduğuna karar verdiği bir reklam için para cezası yaptırımını da uygulayabilmektedir. Uygulanacak para cezasının miktarı, Kanun’da yerel, ülke genelinde, süreli yayın, internet kanalıyla vs. olmak üzere farklı şekillerde öngörülmüştür. Yine Reklam Kurulu, idari işleme konu ihlalin bir yıl içinde tekrar edilmesi hâlinde idari para cezalarının on katına kadar uygulayabileceğine de yer verilmiştir. d. 3 Aya Kadar Tedbiren Durdurma: Reklam Kurulunun yayınlanması devam eden ve yayınlanması neticesinde çeşitli zararların meydana gelebilme ihtimali olan ilanlara yönelik olarak nihai bir karar verilinceye kadar tedbir niteliğinde bir ara kararıdır. Reklam Kurulu tarafından bir reklamın tedbiren durdurulması halinde, en geç üç ay içinde nihai bir karar verilmesi zorunluluk arz etmektedir.
Tabip Odası tarafından; a. İhtar b. Para Cezası c. Meslekten Men
Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından; a. Para Cezası





Yorumlar